LE COSE CHE HO IMPARATO DALLA VITA MONASTICA - THINGS I LEARNED FROM MONASTIC LIFE



In un periodo molto difficile della mia vita, 1 mese fa sono venuta a trascorrere del tempo in un Convento, con una fraternità di suore trovata prima in Usa e poi in Messico.
Stando con loro, ho imparato tantissimo dalla vita monastica, tra le cui pieghe sono fermamente convinta si nasconda il segreto della felicità - e questo è un breve sommario su cui credo tutti dovremmo riflettere – al di là delle vite che facciamo – per poter in parte riprodurre alcuni dei suoi segreti nelle nostre quotidianità.


1. L’essenziale non solo basta, ma aiuta
Quando sono arrivata in Convento la Superiora mi ha portato in cucina. Mi ha dato un vassoio, un piatto, una coppetta, un cucchiaio, una forchetta e un coltello. Uno per ognuno. Non più di uno, perché tanto è inutile. Nella mia camera c'è un letto, un tavolo con una piccola luce, un piccolo armadio e un tappetino sul quale inginocchiarmi, se voglio, di fronte a un quadro della Vergine Maria, con una candela accanto.
Le uniche cose per le quali si abbonda, in Convento, sono infatti le candele, con le quali si illumina la Chiesa e il Santissimo esposto, e i fiori con cui si adorna la Chiesa o i quadri di Maria. Quelli vengono sostituiti ogni giorno o ogni due, e sono sempre freschi ed esposti con cura e perfezione, ma è come l’olio di nardo con cui la donna peccatrice cosparge i piedi di Gesù. Costoso, e apparentemente “inutile”, visto come uno spreco da Giuda che gli siede accanto.
In convento, tuttavia, l’utile e l’inutile spesso si scambiano di posto, così come l’essenziale e il superfluo. E’ essenziale solo ciò che aiuta a tenere il proprio focus su quello che davvero è importante, e superfluo tutto ciò che da questo svia. E’ un principio anche molto asiatico e zen, oltre che cristiano. Serve a mantenere l’attenzione su Gesù? Sì, allora non è superfluo. Mi distrae, invece, da Gesù? Sì, allora è inutile e anzi dannoso, e sarebbe meglio farne a meno.
E’ la vita densa, densissima, dove solo quello che è essenziale resta, e dove tutto il resto viene messo al lato.


2. Nel silenzio ci si riconnette a se stessi e a Dio

Il silenzio è l’ospite d’onore di tutti i conventi. Anzi, ne è il padrone di casa. Esso è un
prolungamento stesso di Dio, ne è il Suo annunciatore.
E’ nel silenzio che Dio parla, ma per ascoltarlo bisogna fare un passo indietro: quello
di abituarsi, al silenzio. In un mondo circondato di rumore, un sottofondo di costante
disturbo che non avviene solo fuori, nel trambusto delle città o nel chiacchiericcio dei
piccoli paesi, ma anche nella nostra testa, attraverso uno schermo seduti sul divano di
casa, anche nelle occasioni potenziali di silenzio, non riusciamo ad evitare il rumore. Il
silenzio fa paura, in fondo, e ci sforziamo di riempirlo con qualcosa.
In Convento, questo avviene molto meno. In cima a una collina, in un bosco, o su di
una montagna, lontani da tutto, nei Conventi c’è silenzio, e la regina vera dei conventi è
l’adorazione silenziosa. In questo, in particolare, ci sono almeno 2-3 ore di Adorazione
silenziosa ogni giorno. Alla sera, alla mattina, a volte anche in altri momenti della
giornata. E silenziosa vuol dire “in completo silenzio”. Non ci sono canti, chitarre,
riflessioni. Ore ed ore di silenzio di fronte al Santissimo, a volte accompagnati dall’unico
suono della pioggia incessante fuori sulle foglie di palma. Provare per credere, è il
Paradiso sulla terra. Penso alle nostre chiese dove a malapena si riesce a esporre il
Santissimo per 1 ora, 1 volta a settimana, e in quell’ora bisogna invitare qualsiasi
gruppo ad animare - scout, associazioni, cori – perchè per più di 10 minuti in silenzio
davanti a Gesù non sappiamo più stare.
Ma come penseremo mai di avere una relazione privata e personale con Lui, se non ci
prendiamo il tempo e il modo di ascoltarlo? Il dialogo nasce solo nel momento in cui
iniziamo ad ascoltare - altrimenti è un monologo - e l’ascolto avviene solo nel silenzio.
Ma è un allenamento, come andare in palestra, o imparare a suonare uno strumento.
Si impara poco alla volta, con disciplina e costanza.


3. La preghiera continua
In convento la “vita pubblica” e la “vita privata” sono estremamente connesse. La vita pubblica si limita alla vita di comunità con le altre sorelle, ma è pur sempre vita con gli altri: cucinare, organizzare, pulire, e anche pregare insieme. E poi c’è il privato, la cappella da soli e il segreto della propria stanza, che però è a 10 metri da Gesù che lì, fisicamente, ti guarda in ogni momento della giornata. In convento mi sono risuonate dentro molto più profondamente le parole del salmo: “Tu sai quando mi siedo e quando mi alzo, tu tutto sai..” A volte nel mondo penso che ci sia molto distacco tra la vita pubblica e la vita privata, nella nostra fede, quando invece dovrebbero essere una la continuazione dell’altra. Mi sembra che si intenda come “a parte” e distaccato quello che succede in Chiesa, di fronte al Santissimo, da quello che succede nel luogo di lavoro, o a porte chiuse, nelle nostre case. Il convento ti ricorda, invece, che la vita è una e il Padre è sempre lì e ci guarda.


4. Strutturare la vita di preghiera aiuta tantissimo nel lavoro e nelle altre azioni

In Convento al centro c’è la preghiera, e tutto il resto ruota attorno. Ci si alza, si va a pregare. Le lodi, l’Adorazione. Poi a metà giornata c’è “l’ora sesta”, poi i Vespri a fine giorno. La Messa da qualche parte nel mezzo, e la preghiera silenziosa alla fine, per chiudere la giornata e andare a letto. Tutto il resto - il lavoro, sia personale che comunitario, il cucinare, il tempo libero - ruota tutto intorno a questi pilastri di preghiera. E ho sperimentato quanto questa struttura aiuti proprio nel lavoro e nelle relazioni. San Benedetto ha insegnato a tutto il mondo quando ha coniato l’espressione “Ora et labora”. Vuol dire che se metti al centro Gesù, tutto il resto viene meglio - spiegato semplice - e che Gesù diviene sempre di più parte di ogni cosa che fai, anche quando Lui non ne è apparentemente l’oggetto. Tutto dipende nella vita da cosa scegliamo di mettere al centro attorno a cui far ruotare tutto, è come il pilastro centrale attorno a cui gira la giostra. E questo non dipende dal lavoro che facciamo, o le cose che facciamo nel giorno. C’è differenza, per esempio, nel pensare: “Ok, allora oggi lavoro dalle 8.30 alle 1.30, e poi dalle 14.30 alle 17.30. A pranzo vedo un’amica, e dopo lavoro vado a prendere mia figlia all’asilo e sto con lei”, oppure: “Ok, allora, stamattina prima di iniziare qualsiasi altra cosa dico un Rosario (per esempio), poi nella pausa pranzo vado a messa e pranzo al volo con un’amica, e poi dopo lavoro vado a prendere mia figlia dall’asilo e stiamo insieme, e stasera ci vediamo un film e poi preghiamo insieme.” Le ore di lavoro della giornata restano le stesse, ma è il focus che cambia. Il punto non sono le cose che facciamo, ma cosa riteniamo essere il pilastro attorno a cui gira tutto. In convento le ore dedicate alla preghiera sono tante per ovvi motivi, ma fuori dai conventi non devono necessariamente essere le stesse, il tempo può essere anche un terzo, ma se è considerato il pilastro della giornata e della vita tutto cambia.


5. La routine aiuta la produttività

C’è per ovvi motivi una grande routine in convento, e aiuta tantissimo ad allenare la disciplina e la costanza. Serve a costruire dei modi di fare che durino nel tempo, e ci permettano di crescere. La routine - sempre quando al centro si mette Gesù, ovviamente, non una routine vuota e formale - ci fa crescere nella produttività, ci inserisce in un circolo virtuoso che ci permette di dare il massimo. Orari e puntualità ci aiutano a dividere la giornata, il tempo, i pensieri, le emozioni a cui dare spazio.
Non si disperdono le energie, ma invece si catalizzano per raggiungere il massimo del loro potenziale. Non è un caso se siano stati i conventi ad ospitare le biblioteche e le università, se è grazie ai monaci certosini che la cultura si è diffusa in Europa o se siano stati prodotti pezzi d’arte magnifici, o fatte scoperte scientifiche, o scritto libri del calibro di trattati, nei conventi. Perché qui si lavora tantissimo, e con grandi risultati.


6. L’allenamento dell’avere meno scelta

In convento non si sceglie. Si mangia quello che arriva - qui si vive di provvidenza - e non si sceglie a che ora alzarsi, o quando pregare, o quando lavorare. Qualcun altro sceglie sempre per te. Questo permette un allenamento dell’anima, della mente e del corpo che altrimenti non sarebbe possibile, e un’obbedienza che è fondamentale per la crescita. Avere l’illusione di scelta infinita, a volte è il contrario della scelta, si finisce per non scegliere niente. Ma non avere possibilità di scelta, o comunque limitare quello che sembra un potenziale senza fine, soprattutto in alcuni momenti della vita, aiuta a capire dove andare. Questo è il ruolo di un Padre Spirituale, per esempio, o della stessa famiglia, finché si è molto giovani e si vive ancora con i propri genitori. Credo fermamente che chi ricopre ruoli educativi dovrebbe riscoprire il valore dell “limitare” l’educando, ha un grandissimo valore formativo.


7. Ritornare vicini alla natura

Questo potrebbe sembrare più scontato, ma non credo che lo sia. I conventi sono di norma posizionati in zone più lontane dai centri, spesso in luoghi di natura, se si può. In un momento storico dove la natura sembra sempre di più un lusso, i conventi ci ricordano che come esseri umani siamo natura, e riscopriamo noi stessi quando trascorriamo nella natura tanto tempo. C’è un’armonia, nella natura, una semplicità, una ciclicità, una grandezza subordinata a Dio. Immergersi nella natura ci ricorda che siamo natura noi stessi, e a riscoprire quella parte di noi, una parte di noi ancestrale e connessa alla divinità in modo diretto, semplice, unico, ci aiuta a riscoprire la nostra anima più profonda.


8. Il tempo in convento: Esiste solo il presente – non si perde tempo e non si rimanda, e allora il tempo si dilata

Questa per me è una delle scoperte più care: sono venuta in convento in una fase della mia vita in cui sentivo che il tempo mi stesse rincorrendo, ma una volta qui, ho sentito al contrario il tempo fermarsi, scorrere più lento e dilatarsi. Chiunque senta che il tempo corre, venga a stare in convento per un po’, cambierete completamente la vostra percezione.
Nel Convento non esiste “domani”, c’è solo “l’oggi”. Perché tanto non è che domani qualcosa cambia, o si va chissà dove. Una volta volevo cucinare per le suore e mi hanno detto: “Puoi insegnarci a fare la pasta fatta in casa?” “Certo”, ho risposto io. “Ora?”, mi hanno chiesto. Erano le 3 del pomeriggio, io ero semplicemente di passaggio dalla cucina per prendere un bicchiere d’acqua, e avevo il mio bel programma di cose da fare, e non mi aspettavo l’iniziativa fulminea.
“Perchè no?”, però ho pensato. E ho capito che questo è il mondo in cui le suore vivono, interiormente: ora è un buon momento, ora siamo vivi, perché no? Domani, chi lo sa? In fondo il loro moto interiore è solo quello di aspettare la venuta dello sposo. Qui non esiste il “farsi pronti”, qui esiste solo “l’essere pronti”; in ogni momento, per qualsiasi cosa, anche ora, se seve. E’ un atteggiamento interiore che non è detto si possa applicare sempre e a tutte le cose della nostra vita, ma è importante ricordarlo: se viviamo nel presente, non saremo piu’ schiavi del tempo, ma sentiremo il tempo dilatarsi, perché lo staremo possedendo, non sarà lui a possederci. Inoltre, in pochi giorni di convento succedono così tante cose, a livello spirituale, che è come se si trascorresse molto più tempo di quello che in effetti si trascorre, perché la vera vita è quella dello spirito, e una volta che le cose succedono a quel livello, in realtà succedono a tutti I livelli.


9. Non ci sono specchi in convento

Non ci sono specchi in convento, neanche uno, neanche piccolo: non credo che questo sia solo perché ci si concentra ovviamente più sul dentro che sul fuori, sull’interiorità più che sull’esteriorità, ma anche perché il senso principale diventa l’ascolto, e non più la vista. In un mondo iper visivo, dove non siamo più abituati a comprendere e vedere quello che non si vede con gli occhi, il Convento ti ricorda che il senso più profondo è un altro, e che per svilupparlo, bisogna un po’ “dimenticarsi” di quello che si vede. Abbandonare una parte di sé, metterla per un po’ all’angolo. Svilupparne altre, come quando si impara a scrivere con la mano sinistra se fossimo costretti ad avere quella destra ingessata. In convento “si ingessa” la vista per allenare l’ascolto. E questo credo sarebbe così importante da fare anche fuori.


10. Ogni giorno ha un valore specifico e ci ricorda qualcosa

In Convento, ogni giorno è diverso, e viene celebrato in maniera diversa. Seguendo la liturgia, il Giovedì Santo è il giorno dell’Ultima cena e si conclude sempre con "L'ora Santa”, ore di Adorazione di fronte al Santissimo alla fine della giornata, il venerdì ricorda il venerdì Santo e non solo si fa digiuno, ma la giornata di preghiera è strutturata un po’ diversamente, con la preghiera del rosario. Il sabato è il giorno di Maria e il giorno del silenzio: l’adorazione è continua tutto il giorno e la preghiera non è comunitaria ma privata, e poi la domenica è il giorno della festa, il convento si apre a visite e persone da fuori, si addobba la cappella, si cucina qualcosa di più prezioso. In più, si seguono le solennità e i santi particolari, a volte c'è adorazione notturna e a volte qualche celebrazione particolare. Ogni giorno, quindi, ha una valenza specifica. Il tempo non passa come se fosse niente, ma viene vissuto, al contrario, con grande valore. In un mondo esterno che non ricorda neanche più il valore della domenica e il venerdì è il giorno dello sballo, il convento ricorda che il tempo non è solo prezioso di per sé, ma anche per quello che ogni singolo giorno rappresenta, giorno attraverso cui Dio ci sta dicendo qualcosa di diverso e di unico, e ci sta ammaestrando con una parola diversa.


11. La comunità aiuta la preghiera e la crescita

La vita in convento prova che la Comunità è indispensabile per crescere nella preghiera e nella vita interiore. Pregare insieme dà forza, lavorare insieme dà forza. Quando da soli ci si sente stanchi, la comunità arriva come sostegno. I conventi sono delle Comunità di persone che insieme hanno scelto di seguire Cristo, ma questo spesso manca nelle nostre Chiese e nelle nostre Parrocchie e l’individuo si sente spesso abbandonato.


12. Lavoro spirituale e lavoro manuale

I conventi sono il luogo ideale dove vedremo il lavoro manuale e il lavoro spirituale alternati perfettamente. A prova del fatto che siamo una complessità connessa - corpo, mente e spirito - l’uno ha bisogno del supporto dell’altro per funzionare nel modo migliore.


13. Stare con Gesù è l’unica cura e medicina, riscoprire il nostro valore attraverso la Sua presenza di amore infinito per noi

Non so come dirla meglio di così, questa cosa, ma stare alla presenza di Gesù davvero è l’unica medicina per il nostro cuore. La presenza, di chi amiamo, di una madre, del partner, della migliore amica, sappiamo quanto sia importante. Perché questo non dovrebbe valere e moltiplicarsi esponenzialmente per Gesù? Se abbiamo bisogno di riscoprire chi siamo, di sentirci amati, consolati, ascoltati, se abbiamo bisogno di guarire, non c’è medicina migliore della presenza di Gesù. Non organizziamo serate a casa delle amiche, viaggi col partner o vacanze, quando vogliamo ricaricarci o ritrovarci? Perché non dovremmo allo stesso modo organizzare “dei viaggi con Gesù"? Solo Lui e voi, in intimità, in silenzio, lontano dal mondo - dove spesso si va con chi si ama quando ci si vuole ritrovare - e trascorrere con Lui le ore, i giorni, le notti. A parlarsi, guardarsi negli occhi, ascoltarsi. Non è così che facciamo con chi amiamo? E perché non dovremmo farlo con Gesù? Io sono benedetta perché posso lavorare con il mio computer e posso viaggiare nel frattempo, ma se non ci si puo’ prendere un mese, si puo’ provare con una settimana, o anche un weekend, o anche due giorni. Dio sa il tempo che possiamo dargli e non ho dubbi che in quel tempo, fosse solo anche un’ora, farà il miracolo che vi serve al vostro cuore. Perché a Dio basta un secondo, in verità. Aspetta solo che noi decidiamo di dedicargli quello che possiamo, aspetta solo un atto della nostra volontà, ma poi a Lui basta un secondo, non gli serve neanche che siamo lì di fronte a Lui. Quello serve a noi.





ENGLISH Translation



Disclaimer: My dear English Speaking friends, forgive me if this translation is not the best one - I unfortunately don't have the time to do a great work with it! - but many of you asked me to translate my blog, so I tried to offer you the best I could!




THINGS I LEARNED FROM MONASTIC LIFE



In a very difficult moment of my life, 1 month ago I came to spend some time in a Convent, with a fraternity of nuns found first in the USA and then in Mexico.
Being with them, I learned a lot from the monastic life, among the folds of which I firmly believe lies the secret of happiness - and this is a short summary that I believe we should all reflect on - beyond the lives we lead - in order to be able in part to reproduce some of its secrets in our daily lives.



1. The essential is not only enough, it also helps

When I arrived at the Convent, the Superior took me to the kitchen. She gave me a tray, a plate, a cup, a spoon, a fork and a knife. One for each. Not more than one, because so much is useless. In my room there is a bed, a table with a small light, a small wardrobe and a rug on which to kneel, if I want, in front of a picture of the Virgin Mary, with a candle beside it.
The only things for which there is an abundance, in the Convent, are in fact the candles, with which the Church and the Blessed Sacrament are illuminated, and the flowers with which the Church is adorned or the paintings of Mary. Those are replaced every day or every two, and are always fresh and displayed with care and perfection, but it is like the nard oil with which the sinful woman sprinkles the feet of Jesus. Expensive, and apparently "useless", seen as a waste from Judas who sits beside him.
In the convent, however, the useful and the useless often exchange places, as well as the essential and the superfluous. What is essential is only what helps to keep one's focus on what is really important, and superfluous anything that leads to this misleading. It is also a very Asian and Zen principle, as well as Christian. Does it serve to keep attention on Jesus? Yes, then it is not superfluous. Instead, does it distract me from Jesus? Yes, then it is useless and indeed harmful, and it would be better to do without it.
It is dense, very dense life, where only what is essential remains, and where everything else is put aside.


2. In silence one reconnects to oneself and to God

Silence is the guest of honor of all convents. Indeed, he is the master of the house. It is a
an extension of God himself, he is His announcer.
It is in silence that God speaks, but to listen to Him we have to take a step back: that is to get used to silence. In a world surrounded by noise, a constant background disturbance that does not only happen outside, in the hustle and bustle of the cities or in the chatter of the small countries, but also in our heads, through a screen sitting on the sofa, in our  home, even on potential occasions of silence, we cannot avoid the noise. Silence is scary, after all, and we try to fill it with something.
In the Convent, this happens much less. On top of a hill, in the woods, or on top of a mountain, far from everything, in the Convents there is silence, and the true queen of the convents is silent adoration. In this, in particular, there are at least 2-3 hours of Silent Adoration every day. In the evening, in the morning, sometimes even at other times of the day. And silent means "in complete silence". There are no songs, no guitars, reflections. Hours and hours of silence in front of the Blessed Sacrament, sometimes accompanied by the only one sound of the incessant rain outside on the palm leaves. Believe me, it is the Heaven on earth. I think of our churches where it is barely possible to expose the
Most Holy Sacrament for 1 hour, once a week, and at that hour anyone must be invited - 
animation group, scouts, associations, choirs - because for more than 10 minutes in silence
we no longer know how to stand before Jesus.
But how will we ever think of having a private and personal relationship with Him, if we don't take the time and the space to listen to Him? Dialogue arises only in the moment in which we begin to listen - otherwise it is a monologue - and listening takes place only in silence.
But it's a workout, like going to the gym, or learning to play an instrument. You learn little by little, with discipline and perseverance.

3. Constant Prayer 
In the convent, "public life" and "private life" are extremely connected. Public life is limited to community life with the other sisters, but it is still life with others: cooking, organizing, cleaning, and even praying together. And then there is the private life, the chapel alone and the secret of one's room, which however is 10 meters from Jesus who physically watches you there at any time of the day. In the convent the words of the psalm resounded in me much more deeply: "You know when I sit down and when I get up, you know everything .." Sometimes in the world I think that there is a lot of detachment between public life and private life, in our faith, when instead they should be a continuation of the other. It seems to me that what happens in the Church, in front of the Blessed Sacrament, is understood as “apart” and detached from what happens in the workplace, or behind closed doors, in our homes. The convent reminds you, instead, that life is one and the Father is always there watching us.

4. Structuring life around prayer helps a lot in work and other actions
In the convent at the center of life there is prayer, and everything else revolves around. We get up, we go to pray. The Lauds, the Adoration. Then in the middle of the day there is "the sixth hour", then Vespers at the end of the day. Mass somewhere in between, and silent prayer at the end, to close the day and go to bed. Everything else - work, both personal and community, cooking, free time - revolves around these pillars of prayer. And I have experienced how much this structure helps in work and relationships. Saint Benedict taught the whole world when he coined the expression "Ora et labora". It means that if you put Jesus at the center, everything else is better - explained simply - and that Jesus becomes more and more part of everything you do, even when He is apparently not its object. Everything in life depends on what we choose to put in the center around which to rotate everything, it is like the central pillar around which the carousel turns. And that doesn't depend on the work we do, or the things we do in the day. There is a difference, for example, in thinking: "Ok, so today I work from 8.30 to 1.30, and then from 2.30 to 5.30. At lunch I see a friend, and after work I go to pick up my daughter from kindergarten and stay with her ", or: "Ok, so, this morning before I start anything else I say a Rosary (for example), then in the lunch break I go to mass and lunch on the fly with a friend, and then after work I go to pick up my daughter from kindergarten and we are together, and tonight we see a movie and then we pray together. " The working hours of the day remain the same, but it is the focus that changes. The point is not the things we do, but what we believe to be the pillar around which everything revolves. In the convent the hours dedicated to prayer are many for obvious reasons, but outside the convents they do not necessarily have to be the same, the time can be even a third, but if it is considered the pillar of the day and of life, everything changes.

5. Routine helps productivity
For obvious reasons, there is a great routine in the convent, and it helps a lot to train discipline and consistency. It serves to build habits that last, over time, and allow us to grow. Routine - always when Jesus is at the center, obviously, not an empty and formal routine - makes us grow in productivity, inserts us into a virtuous circle that allows us to give our best. Timetables and punctuality help us to divide the day, the time, the thoughts, the emotions to which to give space.
The energies are not wasted, but instead catalyze to reach the maximum of their potential. It is no coincidence that it was the convents that hosted libraries and universities, if was thanks to the Carthusian monks that the culture spread in Europe or if magnificent pieces of art were produced, or scientific discoveries made, or books were written, in the convents. Because here we work a lot, and with great results.


6. The training of having "less choice"
In the convent you do not choose. We eat what arrives - here we live by providence - and you don't choose what time to get up, or when to pray, or when to work. Someone else always chooses for you. This allows a training of the soul, mind and body that otherwise would not be possible, and an obedience that is fundamental for growth. Having the illusion of infinite choice is sometimes the opposite of choice, you end up choosing nothing. But having no choice, or at least limiting what seems like an endless potential, especially at certain moments in life, helps to understand where to go. This is the role of a Spiritual Father, for example, or of the family, as long as you are very young and still live with your parents. I firmly believe that those in educational roles should rediscover the value of "limiting" the learner, it has a great educational value.

7. Get back to nature
This might seem more obvious, but I don't think it is. Convents are usually located in areas further away from the centers, often in places of nature, if possible. In a historical moment where nature seems more and more a luxury, convents remind us that as human beings we are nature too, and we rediscover ourselves when we spend time in nature. There is a harmony, in nature, a simplicity, a cyclical nature, a greatness subordinate to God. Immersing ourselves in nature reminds us that we are nature ourselves, and to rediscover that part of us, a part of us ancestral and connected to divinity in direct, simple, unique way, it helps us to rediscover our deepest soul.

8. Time in the convent: there is only the present - no time is wasted or postponed, so time expands
This for me is one of the most dear discoveries: I came to the convent at a stage of my life when I felt that time was running after me, but once here, on the contrary, I felt time stopped, run slower and expanded. Anyone who feels that time is running out, should come and stay in the convent for a while, it would completely change the perception.
In the Convent there is no "tomorrow", there is only "today". Once I wanted to cook for the nuns and they asked me: "Can you teach us how to make homemade pasta?" "Sure," I replied. “Now?” They asked me. It was 3 in the afternoon, I was just passing by the kitchen to get a glass of water, and I had my nice schedule of things to do, and I didn't expect the lightning-fast initiative.
"But why not?", I thought. And I understood that this is the world in which the sisters live, internally: now is a good time, now we are alive, why not? Tomorrow, who knows? After all, their inner movement of their soul is only that of waiting for the coming of the Groom. Here there is no "getting ready", here there is only "being ready"; at any time, for anything, even now, if necessary. It is an inner attitude that cannot necessarirly always be applied to all things in our life, but it is important to remember it: if we live in the present, we will no longer be slaves of time, but we will feel time expanding, because we will be possessing it, he won't own us. Also, in a few days in the convent so many things happen, on a spiritual level, that it looks as if you spend a lot more time than you actually spent, because the real life is that of the spirit, and once things happen to that level, they actually happen at all levels.

9. There are no mirrors in the convent
There are no mirrors in the convent, not even one, not even a small one: I don't think this is just because we obviously focus more on the inside than on the outside, on the interior rather than on the exterior, but it is also because the main sense becomes listening, and no longer sight. In a hyper visual world, where we are no longer used to understanding and seeing what cannot be seen with the eyes, the Convent reminds you that the deeper sense is another, and that to develop it, you need to "forget" what you see. Abandon a part of yourself, put it in the corner for a while. Develop others, such as when learning to write with the left hand if we were forced to have the right one in plaster. In the convent, the view is "plastered" to train listening. And I think this would be so important to do outside as well.

10. Each day has a specific value and reminds us of something
In the Convent, every day is different, and is celebrated in a different way. Following the liturgy, Holy Thursday is the day of the Last Supper and always ends with "The holy hour",  hours of Adoration in front of the Blessed Sacrament, Friday remembers Good Friday and not only fasting, but the day of prayer is structured a little differently, with the prayer of the rosary. Saturday is Mary's day and the day of silence: the adoration is continuous all day and the prayer is not communal but private, and then Sunday is the day of the feast, the convent opens to visitors and people from outside, the chapel is decorated, something more precious is cooked. In addition, solemnities and particular saints are followed, sometimes there is nocturnal adoration and sometimes some particular celebration. Each day, therefore, has a specific value. Time does not pass as if it was nothing, but is lived, on the contrary, with great value. In an external world that no longer even remembers the value of Sunday and Friday is the day of craziness, the convent reminds us that time is not only precious in itself, but also for what every single day represents, a day through which God is telling us something different and unique, and is teaching us with a different word.

11. The community helps prayer and growth
Life in the convent proves that the community is indispensable to grow in prayer and in the interior life. Praying together gives strength, working together gives strength. When you feel tired alone, the community comes as support. Convents are communities of people who together have chosen to follow Christ, but this is often lacking in our Churches and Parishes where the individual often feels abandoned.


12. Spiritual work and manual work
Convents are the ideal place where you will see manual work and spiritual work alternating perfectly. Proof of the fact that we are a connected complexity - body, mind and spirit - one needs the support of the other to function in the best way.


13. Being with Jesus is the only cure and medicine, rediscovering our value through His presence of infinite love for us
I don't know how to put it better than that, but being in the presence of Jesus is really the only medicine for our heart. The presence, of those we love, of a mother, partner, best friend, we know how important it is. Why shouldn't this hold true and multiply exponentially for Jesus? If we need to rediscover who we are, to feel loved, comforted, listened to, if we need to heal, there is no better medicine than the presence of Jesus. We do not organize evenings at friends' homes, trips with partners or holidays, when we want to recharge. or find us again? Why shouldn't we organize "trips with Jesus" in the same way? Only Him and you, in intimacy, in silence, far from the world - where you often go with those you love when you want to find yourselves again - and spend the hours with Him, the days, the nights. Talking to each other, looking into each other's eyes, listening to each other. Isn't that how we do it with those we love? And why shouldn't we do it with Jesus? I am blessed because I can work with my computer and I can travel in the meantime, but if you can't take a month, you can try a week, or even a weekend, or even two days. God knows the time we can give Him and I have no doubt that at that time, if even only of an hour, He will perform the miracle that your heart needs. Because a second is enough for God, in truth. He just waits for us to decide to dedicate to him what we can, he just waits for an act of our will, but then a second is enough for him, he does not even need not that we are there in front of Him. That is for us.

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